Zmena platidla na doklade
V tomto návode sa dozviete, ako postupovať v prípade, že je zákazníkovi vystavený účet, ale dodatočne zistí, že pre úhradu chce použiť iný spôsob platby. Typickým príkladom je, ak si zákazník vypýta účet v hotovosti, ale následne zistí, že nemá dostatočný obnos a rozhodne sa účet zaplatiť kartou. V aplikácii je možné túto situáciu vyriešiť rýchlo a jednoducho dvomi spôsobmi.
Zmena platidla na vytvorenom doklade v rámci aplikácie - netlačí sa doklad so zmeneným platidlom
Predpokladáme, že táto situácia bude najčastejšie vznikať práve pri zmene platby v hotovosti na platobnú kartu. Je samozrejme možné použiť tento postup aj v opačnom prípade, teda zákazník použil kartu, ale chce zmeniť platbu na hotovosť. Tu sa však rozlišuje, či je platobný terminál prepojený s aplikáciou alebo nie. Ak je prepojený s aplikáciou, bez vykonia samotnej platby ani nie je možné ukončiť doklad.
- V tomto prípade sa netlačí nový doklad pre zákazníka.
- Pri zmene platidla hotovosť sa vyvolá platba na terminál, na zariadení sa zobrazí požiadavka na priloženie karty.
- Ak bol pôvodný doklad vytlačený s platidlom Hotovosť, tento doklad sa NEMENÍ.
- (Je to v poriadku aj z pohľadu legislatívy, nakoľko eKasa legislatíva platidlá nerozlišuje, a na portál finančnej správy sa všetky údaje posielajú ako jednotné platidlo.)
Pozor však na to, kedy je možné použiť tento postup
- Nedochádza zmenou platidla k zmene hodnoty dokladu - v prípade, že doklad bol pôvodne ukončený na hotovosť a tá sa mení na platbu cez terminál, nemôže sa tento postup použiť ak došlo k zaokrúhleniu platidla - aplikácia túto zmenu ani neponúkne.
- Je možné vykonať zmenu platidla - napr. hodnota dokladu vytvoreného v aplikácii je 15,20€, doklad bol vytvorený na hotovosť. V tomto prípade nedochádza k zaokrúhleniu platidla! Hodnota dokladu je rovnaká, či sa jedná o hotovosť, alebo platnu kartou.
- Nie je možné vykonať zmenu platidla - napr. hodnota dokladu je 15,18€, doklad bol vytvorený na hotovosť. Tu dochádza k zaokrúhleniu platidla na 15,20€. Tým pádom nie je možné jednoduchá zmena platidla ale je potrebné pôvodný doklad refundovať. Zvyčajne dochádza k zaokrúhleniu aj v prípade ak bola na doklad použitá zľava.
- Ak bola vykonaná platba na kartu a zákazník chce zmeniť platidlo na hotovosť, no platobná transakcia už bola zrealizovaná. Vtedy je potrebné doklad vyrefundovať klasickým postupom, a vrátiť platbu zákazníkovi.
- Ak sa jedná o doklad z externého systému BOLT / Wolt a pod.
Zmena platidla na doklade
- Vyhľadajte doklad, na ktorom potrebujete zmeniť platidlo.
- Na stole, kde vznikol daný doklad kliknite na Viac, následne na Vyúčtované. V zozname na danom doklade opäť na Viac.
- Kliknite v menu aplikácie na Doklady, na danom doklade kliknite na Viac.
- Vyberte možnosť Upraviť, následne na Zmena platidla.
- Vyberte príslušné platidlo pre úhradu dokladu.
- Ak sa jedná o doklad s platidlom karta, ale doklad bude hradený v hotovosti, môže sa zadať suma platidla pre zobrazenie výdavku.
- Úhradu potvrdíte kliknutím na Ukončiť predaj.
- Na doklade sa zobrazí informácia o pôvodnom platidle, a zobrazí sa aktuálne platidlo.
Zmena platidla na doklade s vytlačením nového dokladu
V prípade, že nie je možné použiť jednoduchú zmenu platidla na doklade, napr. z dôvodu zaokrúhleného platidla, alebo je potrebné dať zákazníkovi vytlačený doklad so správnym platidlom (napr. pre potreby účtovníctva) a pod., je potrebné pôvodný doklad vyrefundovať a vytvoriť ho znovu. Na tento účel je možné v aplikácii použiť možnosť vytvorenia kópie pôvodného dokladu, resp. objednávky. Vytvorí sa tak nový doklad, ktorý zákazník uhradí požadovaným platidlom a pôvodný doklad je následne potrebné refundovať.
V prípade, že na pôvodnom doklade došlo k zaokrúhleniu platidla hotovosť, a nie je možné vykonať zmenu platidla na platbu kartou, odporúčame postupovať:
- Vyhľadajte doklad, na ktorom potrebujete zmeniť platidlo.
- Na stole, kde vznikol daný doklad kliknite na Viac, následne na Vyúčtované. V zozname na danom doklade opäť na Viac.
- Kliknite v menu aplikácie na Doklady, na danom doklade kliknite na Viac.
- Vyberte možnosť Upraviť, následne na Duplikovať.
- Vyberte príslušné platidlo pre úhradu dokladu.
- V tomto prípade sa vytvára kópia objednávky, pričom je prednastavené, že ak sa v objednávke nachádzajú položky ktoré sa majú tlačiť na bonovačke majú prednastavený príznak, že už boli tlačené. (Ak sa robí len kópia dokladu, aby sa znovu tieto položky nepripravovali. Ak je potrebné znovu položky pripraviť, je potrebné nastaviť položky Opäť na prípravu.)
- Úhradu potvrdíte kliknutím na Ukončiť predaj.
- Doriešte refundáciu pôvodného dokladu.

by
Ing. Lukáš Krajčír